Analiza rynku farmaceutycznego – bądź krok przed konkurencją

Analiza rynku farmaceutycznego – bądź krok przed konkurencją

Żyjemy w czasach, gdzie z dnia na dzień wszystko zmienia się na naszych oczach. Firmy starają się robić naprawdę wiele, aby przetrwać i utrzymać pracowników. Natomiast ludzie nie są pewni jutra i cały czas obawiają się, co przyniesie przyszłość. Dynamicznie zmienia się również rynek farmaceutyczny, który nieustanie obserwuje zachowania konsumentów. Niezbędnym narzędziem, który pozwala funkcjonować i wychodzić na przeciw klientowi branży medycznej jest analiza rynku farmaceutycznego.

Czym charakteryzuje się rynek farmaceutyczny?

Według badań i analiz, rynek farmaceutyczny jest jednym z najważniejszych i najbardziej strategicznych sektorów branżowych w naszym kraju. Ponad 50% firm, które zajmują się produkcją substancji farmaceutycznych i leków wdrożyła przeróżne systemy innowacyjne, co powoduje, że jest to jeden z najbardziej innowacyjnych przemysłów w Polsce.

Co ciekawe, według ZPiP (Związek Przedsiębiorców i Pracodawców) przez ostatnie pięć lat spadła liczba prowadzonych aptek w naszym kraju. Spadek jest widoczny, ponieważ sięga 10%, szacuje się to na ok. 1400 placówek farmaceutyczny. Aż 80% aptek, które zostały zamknięte, to placówki indywidualne. Obecnie w Polsce funkcjonuje prawie 12 tysięcy aptek.

Zamknięcie placówek farmaceutycznych związane jest przede wszystkim z nową ustawą, którą wprowadził rząd Prawa i Sprawiedliwości w 2017 roku – Apteka dla Aptekarza. Nowy przepis mówi o tym, że apteka może być prowadzone jedynie przez farmaceutę, w ramach spółek osobowych.

Odpowiednio przeprowadzona analiza rynku farmaceutycznego pozwala nam uzyskać kilka segmentów naszych klientów

Spadek placówek farmaceutycznych w Polsce nie spowodował jednak spadku wartości tego sektora branży. Z roku na rok bowiem zauważalny jest stały wzrost. A co więcej rynek farmaceutyczny w Polsce jest największym w Europie Środkowej, a szósty w całej Unii Europejskiej. Analiza rynku farmaceutycznego pozwala nam nieustanie śledzić wszystkie trendy związane z całym sektorem medycznym.

Analiza rynku farmaceutycznego – zamówienia publiczne

Analiza rynku farmaceutycznego, jak każdy inny sektor przedsiębiorczości musi kontrolować wszystkie trendy i zmiany, jakie zachodzą na rynku, po to aby zachować swoją konkurencyjność. Wykonanie szczegółowej analizy rynku sprawa, że możemy być krok przed konkurencją i przewidzieć potrzeby oraz zachowania konsumentów, co z pewnością wyróżni naszą markę i umocni jej pozycję na rynku.

Odpowiednio przeprowadzona analiza rynku farmaceutycznego pozwala nam uzyskać kilka segmentów naszych klientów

Istnieje obecnie wiele firm, które zajmują się wykonywaniem analizy rynku farmaceutycznego. To właśnie skorzystanie z takich usług da ci pełną wiedzę na temat pacjentów, jak i produktów, które są dostępne. Ponadto otrzymamy szczegółowe informacje na temat całego obszaru rynku medycznego. Obszary, które powinny znaleźć się w takim raporcie i analizie to:

  • Analiza konkurencji
  • Podział i segmentacja miejsc medycznych, które posiadają dany asortyment
  • Szczegółowy opis rynku przetargów publicznych w całej branży medycznej.

Badania możemy wykonać również na mniejszą skalę, ale które pozwolą nam zdobyć przewagę nad konkurencją wśród innych aptek.

Co ciekawe w badaniu rynku farmaceutycznego wziąć udział może każdy. Niezależnie czy jesteśmy pacjentem, lekarzem, farmaceutą, przedstawicielem medycznym. Im grupa szersza, tym bardziej szczegółowe badania otrzymamy na temat jednostkowych insightów konsumenckich.

Odpowiednio przeprowadzona analiza rynku farmaceutycznego pozwala nam uzyskać kilka segmentów naszych klientów. Stworzony zostanie ich demograficzny i psychograficzny profil. Wszystkie te informacje pozwolą nam bezpośrednio dotrzeć do klientów, wyjść na przeciw ich potrzebom i zaspokoić dotychczasowe niezaspokojone pragnienia. Wiedza zdobyta po wykonaniu analizy rynku pozwoli nam również obniżyć koszty, które przeznaczaliśmy na działania reklamowe i marketingowe, ponieważ będziemy konkretnie wiedzieli do kogo i z jakim komunikatem docieramy.

Aby móc spokojnie i z sukcesem funkcjonować na rynku, zalecane jest zainwestowanie w analizę rynku farmaceutycznego, dzięki której określimy konkretnie rynek przetargów publicznych,  naszą grupę docelową, preferencje zakupowe klientów i zdobędziemy znaczącą przewagę nad konkurencją.

w górę